årets marknadsförare i halland 2015

Vi har blivit utsedda till Årets Marknadsförare i Halland 2015, vilket vi givetvis är väldigt stolta över! 



Vinnarmotivering:
De vill förmedla en närproducerad tjänst och det finns en genomarbetad strategi bakom all deras marknadsföring. De vill vara små och personliga. De drivs av hemlängtan, precis som sina kunder. – ”Med tre erfarna mäklare över 195 cm i strumplästen på kontoret kan vi lugnt påstå att vi vinner i längden”.

Kriterier:
Till Årets Marknadsförare kan företag eller organisationer som gjort ett framstående arbete inom marknadsföring väljas. De föreslagna ska bedriva egen verksamhet i Halland, d.v.s  man kan inte bli nominerad om marknadsföringen leds från huvudkontor utanför länet.
        Årets marknadsförare ska vara en förebild och präglas av nytänkande i sitt marknadsföringsarbete som andra kan bli inspirerade av.
        Marknadsföringsinsatsen ska vara en del i en långsiktig uttalad strategi som skall ge  ett bestående positivt resultat.

Priset delades ut på Galan 30 oktober 2015, där Halmstad Näringsliv och Marknadsföreningen i Halland uppmärksammat insatser gjorda under ett år tillbaka. 
De andra nominerade var Kullaflyg och Hår&Sånt.

Nomineringen löd: 

"Bostad&Co
Nystartade Bostad&Co har på drygt ett år blivit den tredje största mäklarbyrån i Halmstad. De vill förmedla en närproducerad tjänst där de själva kan bestämma hur de ska agera och se ut. De vill vara små och personliga. De drivs av hemlängtan, precis som sina kunder. De vill finnas "överallt". På Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, LinkedIn m fl. De vurmar inte bara för nätet utan också för nätverk. Samarbetet med lokala idrottsklubbar är givet, för nätverkets betydelse men också för ett mindre bidrag till det lokala föreningslivet. Bostad&Co använder sig av de stilrena profilfärgerna svart och vitt. Som accentfärg gäller blå och gul. Det finns en genomarbetat strategi bakom all deras marknadsföring och hur de vill uppfattas. Så även deras färgval. Allt från optimism och energi till trovärdighet och kvalitet. Bildspråket ska signalera värme, kärlek och hålla en familjär ton. Främst används människor i bilden, i andra hand arkitektur och inredningsmiljöer, i sista hand miljöbilder från Halmstad. Livets alla skeden återspeglas i deras marknadsföring. Kampanjer med lokalt i fokus har väckt uppmärksamhet. T ex Tid för drömmar, Bostadsdrömmar, #hittahemhstd och Vi vinner i längden. De skickar ut hälsningar till de som följer dem i olika kanaler på webben eller i tidningsannonser. Allt från Alla hjärtans dag till jul och midsommar. I somras blev deras give-aways uppmärksammade och uppskattade. Badbollar på stranden och årets badlakan resulterade att de kom in bilder från när och fjärran. "Med tre erfarna mäklare över 195 cm i strumplästen på kontoret kan vi lugnt påstå att vi vinner i längden"."

Se nomineringsfilmen för Årets Marknadsförare här     



Missade du 2-minuterspresentationen på Frukostklubben var det ungefär så här vi sa:

"Grundtanken när vi satt och spånade kring ny mäklarbyrå var att vi ville vara den lilla, lokala, över sociala byrån. Vi ville komma ifrån de stora kedjorna och göra något eget och unikt, där beslut tas på en kafferast.Vi ville ligga steget före, hitta nya vägar och verktyg.

        Men det innebar också att vi var tvungna att skapa allt material från grunden helt själva. Allt från logga till visitkort till, ja precis allt! Ett gediget arbete vill jag lova. Och fruktansvärt kul! Allt har vi gjort själva, utan hjälp av en reklambyrå, och då känns det ju extra roligt med en nominering!


Uttrycket i vår marknadsföring ska spegla att vi är personliga, varma och jordnära. Vi finns där i livets alla skeden och ville visa det med vårt bildspråk.


Vi bestämde oss för att vara stora och översociala även i de sociala medierna. Det var inte någon direkt stor marknadsnärvaro där, men för oss var det självklart att skapa konton överallt, och de har vi fyllt med material som visar vilka vi är och vilka bostäder vi förmedlar. Det har skapat en närvaro och ett förtroende.


En annan viktig strategi för oss har varit att vara lokalproducerade och samarbeta/nätverka med lokala partners. Även här syns vi”överallt”. Mäklarna har elitidrottsbakgrund och en laganda som präglar oss. Och så vinner de i längden,ingen är under 195 cm!


Kort sagt om våra kampanjer vi haft under året så bottnar de alla i våra ledord som finns på hemsidans första sida:

Vill du också hitta hem? Vi drivs också av hemlängtan.Kontakta oss så pratar vi bostadsdrömmar!

Allt vi gjort bottnar i detta och mer om du kan du läsa om i materialet vi sammanställt, och som finns att ladda hem på denna sida. 

Sedan tillkommer all marknadsföring kring bostäderna, där vi bland annat var först i Sverige med flygfilm…


Sammanfattningsvis tror vi att vår största framgångsfaktor marknadsföringsmässigt är att det vi säger och det du ser – det är vad vi är! Inga konstigheter, bara rakt igenom ärligt. Vi bryr oss om på riktigt och vi tror det lyser igenom – det är det som är vår röda tråd… 

Vilken resa vi gjort! Och tänk, då är vi bara i början!"